HOPS

Opintojen alkamisajankohta 1.9.2009

Syksy 2010
Ilmoittauduttu ITIMS51
10.8. alkaa ilmoittautuminen englannin kurssille (ilmoittauduttu ja peruttu, perjantaiohjelma muuttui 30.8.10)
11.8. alkaa ilmoittautuminen PUHEA24B Medioitu interpersonaalinen viestintä 3 op 28.10.2010 - 12.11.2010
Tenti vanhan opetussuunnitelman kursseja http://www.uta.fi/laitokset/infim/opiskelu/hypermedian_tentit_2010.html
Sovi keskeneräisten loppuunsuorittaminen
Graduseminaariin ilmoittauduttu, tiistain ryhmä sopisi aikatauluun, jos nyt oikeaan paikkaan ilmoittauduin (vähän hämää, kun viime vuonna oli hieman erilainen ohjelma). > Peruttu, gradusemman aloitus joulun jälkeen F.Mäyrän ryhmä.
ITIMA71 Tutkimusmenetelmät 2op, ei ennakkoilmoittautumista
Pääsin TIEDS3 Verkkotuutorin opintoihin, 5 op Viestintätieteiden yliopistoverkoston kurssivalikoimasta. Hajattele tänne.
30.8.10 ilmoittautuduttu AIKAS10 Yhteisölliset oppimisympäristöt 4 op maanantain ryhmään, jos nyt satun pääsemään, omat pääaineopiskelijat etusijalla. Mahdollistui, kun osa perjantaipäivistä vapautui, ei ole joka maanantai. Sisältö olisi tosi kiinnostava suunnitteilla olevan gradun kannalta.

LÄHTÖTILANNE (Oma opiskelu-, oppimis- ja työhistoria. Työ, perhe ja harrastukset opiskeluaikana)

Sulkeissa kysyttyihin tiiviisti cv:n tapaisessa.

Taustalla opinnot Helsingin yliopistossa (kandi 2002), pääaineena aikuiskasvatustiede, sivuaineina filosofian ja ET:n opettajan opinnot, sosiaalipsykologia, psykologia, kasvatustiede, mediakasvatus, tvt:n opetuskäyttö, yleinen teologia, opettajan pedagogiset opinnot yhteensä 635 op.

Ensimmäinen graduversio tutki kehittävän työntutkimuksen metodilla kahden etäyhteistyössä toimineen pienyrityksen työtoimintaa. Gradu jäi kesken uuden työn vuoksi. Työ oli tärkeää, sillä näillä raukoilla rajoilla tilaisuuksia tulee harvoin. Gradu on pitkällä ja jos aikaa on, sen voisi tehdä loppuun. Työn myötä sosiaalinen media alkoi kiehtoa monin tavoin ja toinen graduversio käsitteli case-tyyppisesti oppivaa ryhmää sosiaalisessa mediassa. Tästä olisi aie jatkaa, mutta tuoreemmalla kohteella.

Työkokemus toisen asteen opettajana 2001 alkaen, opettajien kouluttajana 2004 alkaen (aineistoja koulutuksista). Omassa opetustyössä netin kokeileva käyttö 2002 alkaen. Mukana tvt-opetuskäytön hankkeissa 2005 alkaen. Parhaillaan monin tavoin AVO-hankkeessa (avoimet verkostot oppimiseen), mm. Sometu, Vinkkiverkko ja Wikiopistossa Harppaus-opintopiiri.

TAVOITTEET OMALLE OPPIMISELLE JA OPISKELULLE

Uuden oppiminen, etäisyys-läheisyys-suhde oppimiseen sosiaalisessa mediassa, koko ilmiömaailman rakenteiden hahmottaminen, näkemyksen kehittyminen siitä, miten ihmiskunnan olisi fiksumpaa elää tällä pallolla ja tietysti tavoitteeksi on syytä ilmoittaa myös tutkinnon valmistuminen, mitä tietenkin kannustaa se, että päätyössäni tutkinto merkitsee kahden palkkaluokan ylennystä ja mahdollisen viran saaminen, mikä taas ei ehkä sovi luonteelleni.

VUOSITTAINEN SUUNNITELMA opinnoista ja niiden ajoittumisesta (pääaine, sivuaineet, mahdolliset kieli- ja viestintäopinnot sekä täydentävät opinnot) 1. vuosi tarkasti ja muut yleispiirteisesti.

1. vuosi

Ohjelman mukaan, ei liian kovalla tahdilla heti alussa, koska matka on pitkä ja töitä pitää tehdä. Luennot ajoittuvat onnekkaasti tiistaipäiville, opetustyö ajoittuu maanantai ja keskiviikko iltoihin. Pinni A:n ja työpaikan välimatka 295 km hiukan vaikuttaa suunnitelmiin. Jonotan tiistai-illalle opintopaikkaa avoimeen yliopistoon Yleisen taidehistorian kurssille. Pyrin aina opiskelemaan asioita, jotka sytyttävät. Taiteella on ikiaikaista merkitystä ihmiseksi tulemisessa, joka on mielestäni myös yliopistokoulutuksen keskeinen tavoite. Sivistys. Toivottavasti tärppää, hillittömän painava Honour & Fleming odottelee kirjahyllyssä (henkilökohtaisesti fanitan erityispaljon Kandinskya).

Varsinkin IV-periodilla pystyn olemaan viikot Tampereella (vain verkkokursseja ja etätyötä), joten lähiopiskelua vaativia täydentäviä opintoja yritän löytää.

Yritän mahdollisuuksien mukaan sopia kirjatenttejä ja esseitä koulumatkan pituuteen vedoten.

2. vuosi

Ohjelman mukaan.

jne…

Suunnitelmia, ajatuksia, kysymyksiä opinnoista ja niiden ajoittumisesta:

Toivon kovasti, että kaikenlaiset etäosallistumisen menetelmät ovat mahdollisia. Silti f2f on välillä hyvä olla. Opinnoilta odotan tietenkin sitä, että löytyy keskustelukumppaneita.

Tavoitteeni on käyttää kaksi vuotta opintoihin, ei enempää eli aikataulussa aion pysyä. Sen tueksi on nyt työtkin saatu järjesteltyä.

Muuta kysyttävää, kommentteja:

Laittelen tähän, kun tulee mieleen.

Arviointia (Mitkä ovat epävarmuuksia ja riskejä suunnitelmani toteuttamisessa?)

Aika innoissaan. Tottakai on erilaista opiskella, kun on vastuita kannettavana eikä voi ajatella vain sitä, miten itse pärjää ja selviytyy.

Unless otherwise stated, the content of this page is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 License